Van leren wat LHBTQ+ betekent en het vertellen over Paarse Vrijdag in Nederland tot een workshop met opa’s en oma’s en tijd om met hen over vraagstukken in de gemeenschap te praten, bijvoorbeeld “eenzaamheid” zorgde voor boeiende gesprekken. “Het verschil in leeftijd was groot, maar in het gesprek bleken ouderen en jongeren veel gemeen te hebben. Het was goed om te zien hoe fijn er samen gepraat werd,” aldus Trevor Lewis, coördinator tweetalig onderwijs van de RSG Enkhuizen.
Nederlandse cultuur en tradities werden ook ontdekt door de buitenlandse leerlingen. Van de traditie van Sint Nicolaas én uiteraard op een chocolade letter smikkelen tot aan de Elfstedentocht, de leerlingen hebben veel geleerd over ons volk! Een bezoek aan de Westfries woensdag kon niet ontbreken en liet aan de leerlingen zien hoe jong en oud fanatiek over het ijs snelden; de buitenlandse leerlingen vonden dit levensgevaarlijk! Een workshop waarbij iedereen zich moest verplaatsen in de schoenen van figuranten op foto’s gaf inzicht hoe moeilijk het leven voor sommigen is, bijvoorbeeld bij leven met een fysieke- of een verborgen beperking.
Een etentje bij leerlingen thuis om Hollandse kost te proeven én te zien hoe wij leven zat in de planning voor woensdag en wat hebben de leerlingen genoten! Pannenkoeken voor avondeten? Wat vreemd…maar wel erg lekker! De leerlingen kregen ook de kans om een paar woorden Nederlands te leren en oefenen - van hallo tot doei, de getallen tot 10 én uiteraard “eet smakelijk!” En dat hebben zij allemaal deze week gedaan!
In het bijzijn van Win Bijman, wethouder van onderwijs, en Eugène Kramer, College van Bestuur van de RSG Enkhuizen, hebben de leerlingen op de laatste dag gepresenteerd wat zij geleerd hebben tijdens het Erasmus+ ‘RESPECT 4 Diversity’ project.