HOORN – Bij het Museum van de 20e Eeuw in Hoorn komt meer dan de helft van de bezoekers dankzij de landelijke MuseumKaart gratis op bezoek. De populariteit van de kaart stijgt nog steeds. Zo'n 1,4 miljoen Museumkaarthouders bezochten afgelopen jaar gemiddeld zes musea. De kaart, die bij het Hoornse museum zowel bij de entree als online te koop is, is aantrekkelijk voor de musea zelf maar zeker voor de gebruikers. In 2019 trok het museum ruim 50.000 bezoekers.
Het bezoek met de Museumkaart is ook het afgelopen jaar weer toegenomen en de groep kaarthouders wordt in de loop der jaren breder. De leeftijdscategorie van 65 jaar en ouder is met 16% van de kaarthouders nog steeds het sterkst vertegenwoordigd. Steeds meer gezinnen hebben dan ook een MuseumKaart en zij gaan gemiddeld maar liefst zeven keer per jaar naar musea. Veel (groot)ouders en de kinderen zelf vinden het aanbod van musea leuk én leerzaam.
"Het is verheugend om te zien dat kaarthouders zich zo verbonden voelen met de collecties in de Nederlandse musea. Kaarthouders zijn de musea – groot of klein – jaar na jaar trouw. Daaraan heeft het stopzetten van het stilzwijgend verlengen van de kaart niets veranderd." stelt Mirjam Moll, directeur van de Museumvereniging. "We zijn dan ook ontzettend blij dat zoveel mensen in volle vrijheid de meerwaarde ervaren van een bezoek met de Museumkaart."
In 2019 gingen 1,4 miljoen Museumkaarthouders - zo'n 8% van de Nederlandse bevolking vanaf 5 jaar - in totaal 9,3 miljoen keer naar musea. De Museumkaart is een samenwerking van ruim 400 musea. Dat Nederlandse musea met hun collecties een groeiend publiek uit binnen- en buitenland weten te bereiken, getuigt van de hoge kwaliteit die musea het publiek bieden. Maar die kwaliteit staat onder druk door de afnemende bijdragen van gemeenten aan met name middelgrote en kleinere musea. Juist daar zijn investeringen van overheden in de achterkant van het museumbedrijf nodig die zich pas op langere termijn zullen uitbetalen aan de voorkant: gespreid over het land meer en vaker bezoek door een gevarieerder publiek.