HOOGKARSPEL - Voorleeskanjers uit heel Noord-Holland Noord kwamen op 16 maart naar de Bibliotheek Hoogkarspel voor de regionale ronde van de Nationale Voorleeswedstrijd. Bo Weijer van basisschool Helmgras uit Castricum en Sterre Hof van De Meester Spigtschool uit Hoogkarspel hebben gewonnen. Zij zullen Noord Holland Noord vertegenwoordigen bij de provinciale finale in de Openbare Bibliotheek Amsterdam op 17 april. En één van hen wordt misschien wel De Nationale Voorleeskampioen 2024.

Presentator André Accord stelde de 14 kandidaten voor aan het publiek dat bestond uit enthousiaste supporters. Vervolgens las iedere kandidaat een fragment voor uit een zelfgekozen boek. De jury bestond uit Heleen Keur (interim Directeur-bestuurder van d Stichting Westfriese Bibliotheken), Janna de Lathouder (auteur) en Stan van Dongen (voorlezer). Zij letten op zaken als uitspraak, verstaanbaarheid en tempo. Ook het contact met het publiek was belangrijk. Na een spannend eindberaad, maakte de juryvoorzitter de winnaars bekend.

Juryrapport
Bo las een fragment voor uit het boek "Het verboden eiland" van Helma Kamp. De jury vond dat Bo een 'complete' voorlezer is: ze heeft aandacht voor alle aspecten van het voorlezen. Sterre las een fragment voor uit het boek "De kinderen van de Grote Beer" van Carry Slee. De jury vond dat Sterre het publiek helemaal meenam in het fragment met een zeer spannend einde.

Over de Nationale Voorleeswedstrijd
De Nationale Voorleeswedstrijd is een initiatief van Stichting Lezen in samenwerking met de bibliotheken. Elk jaar nemen duizenden kinderen uit groep 7 en 8 het voorlezend tegen elkaar op. De betrokken organisaties willen met deze wedstrijd aan een breed publiek laten zien dat voorlezen niet alleen belangrijk, maar vooral ook erg leuk is. Meer informatie is de vinden op: www.denationalevoorleeswedstrijd.nl.

Beter leren met 15 min. lezen per dag
De lees- en leerprestaties van kinderen gaan enorm vooruit als kinderen iedere dag 15 minuten lezen, zo blijkt uit onderzoek. Kinderen die dagelijks een kwartier lezen, lezen meer dan een miljoen woorden per jaar. Ze vergroten hun woordenschat, hun kennis van de wereld en hebben een voorsprong bij andere vakken. Kinderen die veel lezen hebben meer kansen in de maatschappij.