HOORN - De gemeente start op 14 januari met het tweede thema van zorgcampagne Zorg Dichtbij. Het tweede thema is uit elkaar gaan. Binnen het thema staan persoonlijke verhalen over zorg en ondersteuning centraal van mensen die een dergelijke situatie hebben meegemaakt.
Hoe ga je op zoek naar hulp, advies of regelen zelf de ondersteuning die nodig is? En met hulp van wie? Bijvoorbeeld familieleden of buren, een maatschappelijke organisatie of via de teams van 1.Hoorn. Inwoners vertellen wat zij zelf hebben gedaan om een antwoord of een oplossing te vinden en wat daarvan het effect is op hun leven. Op www.hoorn.nl/zorgdichtbij vindt u de verhalen over dit thema.
Persoonlijke verhalen
'In Hoorn vinden we het belangrijk dat we er voor elkaar zijn als dat nodig is. Door de persoonlijke verhalen te delen willen we mensen bewust(er) te maken van (onzichtbare) zorgproblemen en de mogelijkheden laten zien. Ons uitgebreide netwerk van zorgprofessionals bieden niet alleen een luisteren ook, maar ook advies, doorverwijzingen om samen met u te doen wat nodig is', aldus zorgwethouder Marjon van der Ven. Via posters, flyers en de sociale media vraagt de gemeente daarom aandacht voor diverse thema's zoals uit elkaar gaan.
Thema uit elkaar gaan: je bent niet alleen
Ruim 38% van de echtparen gaan op een gegeven moment uit elkaar. Daarnaast zien we landelijk de trend dat steeds meer jonge stellen die niet getrouwd zijn uit elkaar gaan. Wanneer een van de partners erover denkt om uit elkaar te gaan, dan komt er veel op je af. Het is logisch dat er veel vragen zijn of behoefte aan advies. Een goed voorbeeld is het verhaal van Anja. Na relatieproblemen besloten zij en Marcel te scheiden. Mede dankzij de hulp van haar buurvrouw, een vader van school en zorgprofessional Tina van 1.Hoorn is zij nu onafhankelijk en durft ze weer aan haar toekomst te werken. Via het themaspreekuur over scheiden dat 1.Hoorn aanbiedt, kreeg Anja tips en werd zij op weg geholpen om samen met haar ex-partner Marcel te werken aan een goede omgang voor hun dochter.
Drempel om hulp te vragen
De meeste mensen regelen veel zelf in het dagelijks leven: school, opvoeding, huishouden, werk, de zorg voor anderen. Toch heeft iedereen wel eens advies en ondersteuning nodig. De eigen omgeving is de eerste logische stap om hulp te vragen. Maar soms heeft iemands netwerk niet het antwoord of de hulp waar wel behoefte aan is. Bovendien is het vaak een grote drempel om zelf hulp durven vragen of herkennen dat iemand een steuntje in de rug nodig heeft en actie te ondernemen. De verhalen binnen de zorgcampagne gaan over mensen die op zoek gaan naar hulp, advies of regelen zelf de ondersteuning die zij nodig hebben. En met hulp van wie. Bijvoorbeeld familieleden of buren, een maatschappelijke organisatie of via de teams van 1.Hoorn. Inwoners vertellen wat zij hebben gedaan om een antwoord of een oplossing te vinden en wat daarvan het effect is op hun leven.
Transformatie in de zorg
De gemeente heeft de zorg en ondersteuning zo georganiseerd, dat inwoners zo lang als mogelijk zelfstandig (kunnen) blijven in het dagelijks leven. Uitgangspunt hierbij is dat inwoners zelf verantwoordelijk kunnen zijn en in hun kracht kunnen staan of dit met hulp dichtbij kunnen bereiken. De gemeente Hoorn werkt samen met organisaties die ook actief zijn in de wijk of buurt, zoals zorginstellingen en andere zorgpartners, maar ook maatschappelijke organisaties. Deze professionele medewerkers werken samen met de gemeente in de drie teams van 1.Hoorn. Is er gespecialiseerde zorg nodig? Dan zorgt 1.Hoorn dat inwoners deze zorg krijgen. Zo blijft het overzichtelijk en hebben zij niet onnodig met veel instanties te maken. De persoonlijke verhalen uit de campagne zijn voorbeelden van die werkwijze.
Meer informatie
Het hele verhaal van Anja, zorgprofessional Tina, en de vader van school, Peter lezen? Of tips om een bijdrage te leveren voor een ander? Kijk op www.hoorn.nl/zorgdichtbij Hier vindt u ook het vorige thema van de campagne: eenzaamheid.