De Weel kenmerkt zich door gescheiden rijstroken met een direct daarnaast gelegen fietsstrook. In een gedeelte van de middenberm staan bomen die een groot deel van het zicht wegnemen. Dat geldt niet alleen voor andere weggebruikers, maar zeker ook voor overstekende voetgangers, fietsers en brommers. De woonwijken aan beide zijden en het winkelcentrum De Grote Beer zorgen voor veel verkeer dat invoegt en afslaat, en een druk verkeersbeeld. Op De Weel gebeuren veel ongevallen waarvan ongeveer een derde met letsel. In oktober 2019 kwam een overstekende vrouw op een fiets te overlijden na een aanrijding met een personenauto.
Bekeuringen
Deze week is er voornamelijk gecontroleerd op snelheid. Volgens de floating car data (gegevens die telefoons en navigatie afgeven en waarmee onder anderen de gereden snelheid kan worden vastgesteld) ligt de piek in de namiddag en avond. De hoogst gemeten snelheid tijdens een van de controles loog er niet om. Gedurende de middag reed een weggebruiker maar liefst 116km per uur, terwijl op De Weel een maximum snelheid geldt van 50 km per uur. Met een dergelijke snelheid heb je zeker een afstand van negentig tot honderd meter nodig om te stoppen. Levensgevaarlijk dus op dit traject en bij een aanrijding met bijvoorbeeld een voetganger of fietser vrijwel zeker dodelijk. De bestuurder moest zijn rijbewijs inleveren en zal zich moeten verantwoorden bij de verkeersofficier.
In totaal zijn er honderdvier (104) bekeuringen uitgeschreven voor het overschrijden van de maximum snelheid. Ook werd er geschreven voor andere zaken zoals het rijden zonder rijbewijs op een bromscooter en het rijden zonder apk en verzekering.